KFF INDUSTRY ZONE – PODSUMOWANIE

Krakow Film Market, pitchingi, prezentacje, konferencje, spotkania koprodukcyjne i networkingowe, dyskusje panelowe i wiele innych ciekawych wydarzeń. Branża filmowa uczestnicząca w tegorocznej KFF Industry Zone nie mogła narzekać na nudę.

KFF Industry Zone to część Krakowskiego Festiwalu Filmowego przeznaczona dla profesjonalistów z branży filmowej, której filarami są: Krakow Film Market, pitchingi  Animated in Poland, DOCS TO START i  DOCS TO GO!, DOC LAB POLAND Co-production Market, Focus on Sweden, KRK Interactive oraz codzienne spotkania indywidualne Film PRO Industry Meetings. Nowościami były pokazy DOCS TO BUY oraz całodzienna konferencja połączona z wernisażem wystawy Docs+Science. Wszystkie wydarzenia w ramach KFF Industry Zone odbyły się między 30 maja a  4 czerwca w  Małopolskim Ogródzie Sztuki, który był równocześnie Centrum Festiwalowym.

KRAKOW FILM MARKET

Do udziału w tegorocznej, jedenastej edycji Krakow Film Market zgłoszono 1500 filmów, z których po dokonaniu wnikliwej selekcji, wybranych zostało przez organizatorów 250 tytułów. Wybór najciekawszych dokumentów z Niemiec, Szwajcarii, Grecji, Europy Wschodniej i Centralnej, przygotowany był przez partnerów:  DOK Leipzig, East Silver, Thessaloniki International Documentary Film Festival, Swiss Films, Visions du Reel Film Festival oraz w tym roku Swedish Film Institute. Wszystkie zakwalifikowane filmy znalazły się w katalogu targowym, a podczas Festiwalu oglądać je można było w cyfrowej wideotece.  W tym roku z wideoteki skorzystało 225 akredytowanych gości, a wśród użytkowników KFM znaleźli się programerzy festiwali:  m.in. tak ważnych, jak DOK Leipzig (Niemcy), IDFA (Holandia), Visions du Reel (Szwajcaria), Sundance FF (USA), CPH:DOX (Dania), It’s All True IDFF (Brazylia), Moscow FF (Rosja), Venice Internationa Film Criticts’Week (Włochy), Directors Fortnight Cannes FF (Francja), Hot Docs (Kanada) czy La Biennale di Venezia – Venice FF (Włochy),  dystrybutorzy i agenci sprzedaży, a także eksperci filmowi i przedstawiciele stacji telewizyjnych. Filmy w wideotece zostały w sumie odtworzone 2570 razy. 116  filmów ma na koncie więcej niż 10 odtworzeń. Najczęściej oglądanym filmem – 72 razy – był dokument „21 x nowy Jork” w reżyserii Piotra Stasika.

Najczęściej  oglądane polskie filmy:

21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik (dokument, 70’)

Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham, reż. Paweł Łoziński (dokument, 75’)

Ikona, reż. Wojciech Kasperski (dokument, 51’)

Z pogranicza cudu, reż. Tomasz Jurkiewicz (dokument, 52’)

Nauka, reż. Emi Buchwald (dokument, 20’)

Więzi, reż. Zofia Kowalewska (dokument, 18’)

Nauka chodzenia, reż. Marcin Kopeć (dokument, 52’)

Ucho wewnętrzne, reż. Szymon Uliasz, Magdalena Gubała (dokument, 75’)

Alisa w krainie wojny, reż. Alisa Kovalenko, Liubov Durakova (dokument, 75’)

Ciepło-zimno, reż. Marta Prus (fabuła, 30’)

 

Najczęściej  oglądane zagraniczne filmy:

Cuba Libre, reż. Lech Majewski (Holandia / Polska, fabuła, 21’)

Sexy Laundry, reż. Izabela Plucińska (Niemcy/Kanada/ Polska, animacja, 12’)

The Nine, reż. Katy Grannan (USA, dokument, 98’)

Romeo and Juliet, reż. Massimo Coppola (Włochy, dokument, 57’)

Zebra, reż. Ülo Pikkov (Estonia, animacja, 6’)

When You Awake, reż. Jay Rosenblatt (USA, dokument, 11’)

Reflections, reż. Sara Broos (Szwecja, dokument, 80’)

The Swedish Theory of Love, reż. Erik Gandini (Szwecja, dokument, 80’)

My Friend Boris Nemtsov, reż. Zosya Rodkevich (Estonia, Rosja, dokument, 70’)

The Ecstasy of Wilko Johnson, reż.Julien Temple (Wielka Brytnia, document, 91’)

Krakow Film Market ma również swoją wersję online, w której obejrzeć można większość polskich filmów prezentowanych w wideotece. KFM Online to całoroczna platforma, działająca w podobny sposób jak wideoteka podczas KFF Industry Zone. Daje ona zarejestrowanym profesjonalistom z branży filmowej dostęp do najnowszych produkcji dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych z każdego miejsca na świecie i w dogodnym dla siebie czasie. Osoby z branży, które nie mogły uczestniczyć w Krakowskim Festiwalu Filmowym mają dzięki temu doskonałą okazję do zapoznania się z twórczością polskich filmowców.

DOCS+SCIENCE DAY

30 maja odbyła się całodniowa konferencja DOCS+SCIENCE DAY, która współorganizowana była przez Akademię Filmową w  Ołomuńcu (AFO). Składały się na nią wykłady, panele dyskusyjne oraz case studies. Wykład na temat finansowania i dystrybucji naukowych filmów dokumentalnych wygłosiła Christine Reisen z Parisscience, odbyły się analizy produkcyjne czeskich dokumentów „Clovek to je veda” oraz „Planeta Cesko”. Case study „Wild Africa 3D” przeprowadził Jonathan Williams z BBC Worldwide. Podsumowano także Camp4Science, odbywające się co roku  w Ołomuńcu. Konferencja zakończyła się wernisażem wystawy „(In)Vissible Life – Czech Science Docs in 20th Century”, do której oprawę muzyczną przygotował DJ Kosmic Skaut.

ANIMATED IN POLAND

Tegoroczny program Animated in Poland podzielony był na Giełdę Projektów Studenckich oraz publiczne prezentacje połączone ze spotkaniami indywidualnymi. Współorganizatorem wydarzeń było Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji. Podczas Studenckiej Giełdy Projektów swoje wykłady poprowadzili Robert Jaszczurowski z Grupy Smacznego, który opowiadał, jak skutecznie przejść od pomysłu na animację do jego realizacji oraz Michał Michalak z Fumi Studio, który przybliżył studentom budżetowanie, produkcję oraz dystrybucję filmów animowanych. Następnie odbyło się case study na podstawie serii animacji „Agi Bagi” i „Latający Niedźwiedź”. Prowadzący je Tomasz Niedźwiedź (Badi Badi) pokazywał, jak doprowadzić projekt serii animowanej do etapu developmentu, jak stworzyć workflow, zbudować zespół, nadzorować go, aby sprzedać serial na różne rynki europejskie. Na koniec studenci mieli czas na indywidualne rozmowy z prelegentami.

W pitchingu Animated in Poland, czyli publicznych prezentacjach projektów w fazie postprodukcji wzięło udział sześć projektów:  Błoto, reż. Alicja Błaszczyńska, Auto Terror, reż. Wojciech Hoffman, Bernard, reż. Anna Oparkowska, Samotność, reż. Betina Brożek, Skafander Klingerta, reż. Artur Wyżykowski, Z wiatrem, reż. Agnieszka Waszczeniuk. Wszyscy prezentujący mieli okazję spotkać się i porozmawiać indywidualnie z przedsatwicielami międzynarodowych festiwali, stacji telewizyjnych i dystrybutorami, m.in. z SND Films, FilmFest Dresden, Festival Regard, Shorts TV UK, La Biennale di Venezia.

DOCS TO START, DOCS TO GO!,  DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET

Po raz drugi odbyły się w Krakowie warsztaty DOC LAB POLAND (sesja II), współorganizowane przez Fundację im. Władysława Ślesickiego.   Uczestnicy  DOC LAB START pod okiem tutorów i ekspertów  - Leeny Pasanen, dyrektorki festiwalu DOK Leipzig, Rady Šešić selekcjonerki Sarajevo FF i IDFA oraz Mikaela Opstrupa z European Documentary Network -  pracowali nad projektami w fazie dewelopmentu lub w początkowym stadium produkcji, natomiast  uczestnicy DOC LAB GO, którym doradzali Peter Jäger (Autook Film Sales) i Elizabeth Radshaw (szefowa Industry na Hot Docs), pracowalinad projektami  w fazie montażu. 

Kluczowymi wydarzeniami  były sesje pitchingowe DOCS TO START oraz DOCS TO GO!.

Pitching DOCS TO START to prezentacja projektów filmowych w trakcie rozwoju lub pierwszych zdjęć, której celem jest pozyskanie partnerów, koproducentów, poszukiwanie funduszy. Uczestnicy prezentowali  swoje projekty  producentom, przedstawicielom telewizji, regionalnych funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, ale także dystrybutorom i agentom sprzedaży, którzy chcieliby się włączyć w te projekty na wczesnym etapie oraz selekcjonerom platform pitchingowych przy najważniejszych festiwalach.

Zaprezentowano 10 projektów:

BOYLESKA,  reż. Bogna Kowalczyk, prod. Boffo - Tomasz Morawski

MISS HOLOCAUST, reż. Michalina Musielak, prod. FuriaFilm Karolina Galuba, Małgorzata Małysa 

MISJA, reż. Monika Krupa, prod. Trzy Film - Dorota Mandziara

MOODY, reż. Karolina Karwan, Tomasz Ratter, prod. Munk Studio - Polish Filmmakers Association - Tomasz Ratter

BIEG, reż. Kacper Lisowski, prod. Iron Films - Krzysztof Szpetmański

BLIZNY, reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Chilli Productions - Agnieszka Zwiefka, Boekamp and Kriegsheim - Stefano Strocchi

SELFIE WITH GOD, reż. Łukasz Konopa, Heymann Brothers Films  - Sasha Harari, Anna Kardaszewska, Last Moment Production - Aleksandra Leszczyńska

STUDIUM CHAOSU, reż. Tomasz Śliwiński, Magda Hueckel, prod. Arton Foundation - Marika Kuźmicz

WOLTA, reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. LAVA Films - Agnieszka Wasiak

Po prezentacjach przedstawiciele projektów odbyli trzygodzinne spotkania indywidualne z potencjalnymi partnerami koproduckcyjnymi i finansowymi oraz przedstawicielami stacji telewizyjnych, m.in. MIRAPIX (Szwajcaria), HBO Europe (Węgry), Jihlava IDFF (Czechy), Marx Film (Estonia, Rosja), East Doc Platform (Czechy), TVP Kultura (Polska), Artline Films (Francja), YLE (Finlandia), Docs in Thessaloniki (Grecja), MDR (Niemcy), CPH:LAB (Dania), Tuffi (Finlandia), Pink (Czech Republic), Braidmade Film (UK), Momento Films (Szwecja), TVP 2 (Polska), SVT (Szwecja), Krakowski Klaster Filmowy (Polska), Bydgoski Fundusz Filmowy (Poland), Bullit Films (Dania), Kundschafter (Niemcy), LPMA (Finlandia), DOCM – Visions du Reel (Szwajcaria), Beauvoir Films (Szwajcaria), Artichoke (Słowacja).

Pitching DOCS TO GO!, wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej przy współpracy z Fundacją Filmową Władysława Ślesickiego, odbył się w Krakowie po raz piąty. Celem pitchingu jest prezentacja i promocja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. Producenci i reżyserzy wybranych projektów mieli okazję zaprezentować fragmenty wersji montażowych filmów oraz opowiedzieć o produkcji obecnym na spotkaniu dystrybutorom, agentom sprzedaży, przedstawicielom stacji telewizyjnych i programatorom festiwali filmowych oraz innym ekspertom i osobom decyzyjnym.

 Zaprezentowano 8 projektów:

SZTUKA ZROZUMIENIA, reż. Matej Bobrik, prod. Koi Studio Agnieszka Dziedzic, Agnieszka Skalska

ARTUR, reż Wiktoria Szymańska, prod. Plesnar&Krauss Films – Maria Krauss, Joanna Plesnar

GRANICZNE CIĘCIE, reż. Igor Chojna, prod. Lava Films – Mariusz Włodarski, Mariusz Włodarski, Hanfgarn & Ufer - Gunter Hanfgarn, Sireal Films  - Michaela Pňačeková, Bauderfilm – Marc Bauder

KONCERT DLA DWOJGA, reż.  Tomasz Drozdowicz, prod. Studio Filmowe "Autograf" - Beata Hyczko

OVER THE LIMIT, reż. Marta Prus, prod. Telemark – Maciej Kubicki, Anna Kępińska

NAJBRZYDSZY SAMOCHÓD ŚWIATA, reż. Grzegorz Szczepaniak, prod. Wydawnictwo Fonograficzne ANAGRAM -  Grzegorz Szczepaniak

MIŁOŚĆ BEZWARUNKOWA, reż. Rafał Łysak, prod. Jacek Blawut Film Production -  Jacek Bławut, Victoria Ogneva

WIEŚ PŁYWAJĄCYCH KRÓW, reż.  Katarzyna Trzaska, prod. ZYGIZAGA Robert Zygmuntowski  - Katarzyna Trzaska

Po prezentacjach wszyscy przedstawiciele projektów spotkali się z ekspertami, selekcjonerami festiwali (DOK Lepzig, IDFA, Visions du Reel, Venice Fim Critics’ Weeek, Sundance FF, Warszawski FF, CPH:DOX, Tempo Documentary Festival,  Festival dei Popoli, Directors Fortnight – Cannes FF, One World IHRDFF ) oraz dystrybutorami (Film Republic, Syndicado, Visible Film, Java Films, Sideway Films,  Autlook Filmsales, Deckert Distribution, Rise and Shine Film Sales, Dogwoof).

Najlepsze projekty otrzymały nagrody:

W ramach DOCS TO START:

- Nagrodę HBO w wysokości 10 000 zł otrzymał projekt filmu „Bojleska”, reż. Bogna Kowalczyk, prod. Tomasz Morawski / BOFFO.

- Nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego w postaci bonu na usługi produkcyjne i postprodukcyjne o wartości 25 000 zł, powędrowała do „Studium chaosu”, reż. Tomasz Śliwiński, Magdalena Hueckel, prod. Marika Kuźmicz / ARTON FOUNDATION.

- Wyróżnieniem DOK Leipzig wraz z zaproszeniem na market została uhonorowana „Wolta”, reż. Monika Kotecka, Karolina Poryzała, prod. Agnieszka Wasiak / LAVA FILMS.

- Wyróżnienie European Documentary Network wraz zaproszeniem na warsztaty Lisbon Doc otrzymała „Misja”, reż. Monika Krupa, prod. Dorota Mandziara / TRZY FILM.

W ramach DOCS TO GO!:

- Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 10 000 zł dostała „Miłość bezwarunkowa”, reż. Rafał Łysak, prod. Jacek Bławut, Victoria Ogneva / JACEK BŁAWUT FILM PRODUCTION.

- Nagrodę Krakowskiego Parku Technologicznego – bon na usługi postprodukcyjne o wartości 25 000 zł otrzymał „Najbrzydszy samochód świata”, reż. i prod. Grzegorz Szczepaniak / ANAGRAM.

- Wyróżnienie East Doc Platform i zaproszenie na Project Market trafiło do projektu „Wieś pływających krów”, reż. i prod. Katarzyna Trzaska / ZYGIZAGA.

Uzupełnieniem sesji pitchingowych był  DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET -  indywidualne spotkania z międzynarodowymi decydentami branży filmowej oraz producentami, którzy otwarci są na  współpracę z Polską. Podczas trzygodzinnych spotkań polscy producenci mieli okazję porozmawiać z partnerami z Francji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Danii, Niemiec, Rosji, USA, Finlandii, Szwecji, Czech i Słowacji.

DOCS TO BUY

W tym roku po raz pierwszy dla zagranicznych dystrybutorów zostały zorganizowane DOCS TO BUY - zamknięte pokazy branżowe najnowszych polskich dokumentów, które światową  premierę miały na Krakowskim Festiwalu Filmowym, bądź były jeszcze przed premierą.

Filmy, które zostały pokazane na  DOCS TO BUY:

13 summers under water, reż. Wiktoria Szymańska, prod. Luna w., Tea
21 x Nowy Jork, reż. Piotr Stasik, prod. Lava Films,
Kiedy wrócisz (tytuł roboczy), reż. Anna Zamecka, prod. Otter Films
Mnich z morza, reż. Rafał Skalski, prod. Centrala Film
Nauka chodzenia, reż. Marcin Kopeć, prod. Shipsboy

 Producenci wszystkich filmów mieli okazję na indywidualne spotkania przedstawicielami Kouzi Productions (Grecja), Cinema Delicatessen (Holandia), I Wonder Pictures (Włochy), Mindjazz Pictures (Niemcy), Documentaire sur Grand Ecran (Francja), Doc Lounge (Dania), Parallel 40 (Hiszpania).

KONFERENCJA: SPOJRZENIE NA SZWECJĘ

Specjalnym gościem 56. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego była kinematografia szwedzka. Program „Spojrzenie na Szwecję” obejmował pokazy wyselekcjonowanych, najnowszych szwedzkich dokumentów. Przeglądowi filmów szwedzkich towarzyszyła konferencja „Spojrzenie na Szwecję”, której uczestnicy – przedstawiciele szwedzkiej branży audiowizualnej – opowiadali o produkcji, promocji i dystrybucji szwedzkich dokumentów i filmów krótkometrażowych w tym kraju. W panelu dyskusyjnym udział wzięli Stig  Björkman (reżyser), Sara Broos (reżyserka, producentka), Maja Lindquist (Doc Lounge/Nordisk Panorama), Antonio Russo Merenda (Szwedzki Instytut Filmowy), Sara Rüster (Szwedzki Instytut Filmowy), Lars Säfström (SVT) , Jerzy Śladkowski (reżyser). Moderatorem był zaprzyjaźniony z festiwalem krytyk I dziennikarz filmowy Laurence Boyce.

MASTERCLASS, PREZENTACJE, SEMINARIA, SPOTKANIA Z EKSPERTAMI

Tegoroczny laureat Smoka Smoków Marcel Łoziński poprowadził wykład mistrzowski na temat „zagęszczania się rzeczywistości”  w filmach dokumentalnych, przytaczając publiczności przykłady ze swoich własnych dokumentów, takich jak „89mm do Europy”, „Happy End”, „Wizyta”.

Derry O'Brien, dyrektor zarządzający Network Ireland Television, opowiadał o dystrybucji festiwalowej, kinowej i telewizyjnej filmów krótkometrażowych, ale przede wszystkim przybliżył słuchaczom funkcjonowanie Network Ireland Television.  Mówił o tym co należy robić, a czego absolutnie nie podczas marketingu swojego filmu oraz urozmaicił swój wykład przykładami trailerów i  filmów krótkometrażowych dystrybuowanych przez NIT, takich jak „Red Thunder”, „Coffe to Go” czy „In the Clouds”.

Tradycyjnie już Magazyn FilmPro był współorganizatorem indywidualnych spotkań z zaproszonymi specjalistami z branży podczas trwających cały tydzień Film Pro Industry Meeings. Filmowcy z całego świata odwiedzający Krakowski Festiwal Filmowy mieli okazję spotkać się z dystrybutorami i agentami sprzedaży, a także programerami festiwali filmowych, 

Tegoroczne Industry Party odbyło się w nowo otwartym klubie Weźże Krafta na terenie byłej fabryki tytoniu. Tradycyjnie już nie było profesjonalnego Dja, muzykę puszczali poproszeni specjalnie na tę okazję goście festiwalowi - w tym roku  grało „Anima Girls Collective”, czyli animatorki Wiola Sowa i Marta Pajek.

KRK INTERACTIVE

Tegoroczna sekcja KRK Interactive za swój temat obrało rzeczywistość wirtualną. Prezentację swojego projektu „Storm” - interaktywnej gry dokumentalnej – przedstawili Jakub Brzózka i Jakub Jakubowski z polskiego oddziału innowacyjnej grupy „Unit 9”. Wykład o przyszłości VR oraz o przyszłych sposobach komunikowania się  wygłosił Carl Guyenette, filozof-futurysta, współpracujący wcześniej przy efektach specjalnych do takich filmów jak „Harry Poter, „X-Men” czy „Dark Knight Rises”. W ramach KRK Interactive widzowie mogli również zapoznać się z interaktywnymi projektami online dostępnymi w Artetece, które zostały wyselekcjonowane na tę okazję przez kuratorkę sekcji Miriam Ryndovą z  Institute of Documentary Films w Pradze.

 

Kontakt: Katarzyna Wilk – koordynator Industry Zone  industry@kff.com.plwww.krakowfilmfestival.pl

Producent Industry Zone: Krakowska Fundacja Filmowa.

Partnerzy: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, FilmPRO, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, Małopolski Ogród Sztuki, Krakowski Klaster Filmowy, AMSO, Lassota.pl, Krakowski Park Tchnologiczny

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Województwa Małopolskiego, Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, MEDIA Creative Europe

Patronat medialny: Film PRO, TELE PRO, Film &TV Kamera , Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations.

Zdjęcia: Tomasz Korczyński