KFF INDUSTRY 2021- PODSUMOWANIE

KFF Industry – branżowa część 61. Krakowskiego festiwalu Filmowego odbyła się w pierwszym tygodniu czerwca. Jak co roku wypełniały ją jedne z najciekawszych wydarzeń branży dokumentalnej i animowanej.

Pitchingi, warsztaty, prezentacje, panele dyskusyjne, spotkania networkingowe, CEDOC Market – spotkania koprodukcyjne oraz KFF Video Library zapełniły wszystkie dni KFF Industry, w tym roku w większości w formie online, choć udało się też spędzić trochę czasu offline podczas branżowych popołudniowych spotkań w Centrum Festiwalowym. Wydarzenia KFF Industry odbyły się między 31 maja a 5 czerwca. 

ANIMATED IN POLAND

Animated in Poland, jak i w zeszłym roku, rozpoczęło się już przed festiwalem – poprzedziły je bowiem warsztaty, w których wzięli udział wszyscy uczestnicy przygotowujący się do pitchingów. Również i w tym roku szkolenie poprowadził Wim Vanacker – członek komisji selekcyjnej konkursu filmów krótkometrażowych na MFF w Cannes, który wcześniej przez wiele lat był szefem sekcji scenariuszowej NISI MASA oraz European Short Pitch – jednego z najważniejszych pitchingów dla filmów krótkometrażowych w Europie. W tegorocznym pitchingu moderowanym przez Zofię Jaroszuk wzięło udział 7 projektów. Przyznano trzy główne wyróżnienia – projekt „All My Effing Superheros”, w reżyserii Piotra Kabata otrzymał Nagrodę Sound Mind Studio Best Pitch Award – bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu. Kolejnym wyróżnionym projektem został projekt „Było sobie morze…” w reżyserii Joanny Kożuch, który otrzymał Nagrodę Fixafilm Best Pitch Award w postaci bonu na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 pl w studiu Fixafilm. Natomiast Wyróżnienie Crew United, czyli pięcioletnia subskrypcję Crew United w statusie Premium dla reżysera i producenta powędrowało do projektu  „Oczniak”, w reżyserii Małgorzata Wowczak, prod. Pracownia Filmu Animowanego – ASP Kraków. Po prezentacjach wszyscy uczestnicy wzięli udział w rozmowach indywidualnych z przedstawicielami zagranicznej branży filmowej, programami  festiwali (m.in.Kaboom Animation Festival z Holandii, Animateka ze Słowenii, Animatou ze Szwajcarii, Melbourne IFF i Melbourne Animation FF z Australii, Anima Brusses z Belgii, Edinburgh IFF ze Szkocji, Uppsala IFF ze Szwecji, Tricky Women FF z Austrii, Fest Anca ze Słowacji, London IAF z Wielkiej Brytanii, Anim’est z Rumunii, Clermont-Ferrand ISFF, Anifilm z Czech, Toronto IFF z Kanady czy Anima Mundi FF z Brazylii, międzynarodowymi agentami sprzedaży i przedstawicielami zagranicznych stacji TV.

Częścią Animated in Poland był także Talent Market przygotowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji. Talent Market to wydarzenie zorganizowane z myślą o twórcach animacji, a także studentach i absolwentach szkół artystycznych, którzy dopiero planują rozpocząć karierę w tej branży. Podczas tegorocznego Talent Market twórcy poszukujący producenta do swoich projektów mieli okazję spotkać się z przedstawicielami aż siedmiu studiów animacji – Animoon, Centrum Animacji Kraków, Dash Dot Creations, KAZstudio, Letko oraz Pigeon i zaprezentować im swoje filmy i portfolio.

W ramach Talent Marketu odbyły się także dwa warsztaty, przygotowane we współpracy z Pigeon Studio: “Język animacji. Środki wyrazu dostępne w animacji: dźwięk, ruch, tempo i ich wpływ na narrację”, które poprowadził Sławek Wydra – Creative Director w Pigeon Studio, podczas którego uczestnicy dowiedzieli się, w jaki sposób opowiadać i tworzyć klimat opowieści – nie tylko za pośrednictwem obrazu. Wspólnie opracowali również sceny z opisem ruchu, tempa, barwy głosu lektorskiego oraz oraz podkładu muzycznego. Kolejnym warsztatem był “Preprodukcja. Od briefu po ekipę produkcyjną”, który poprowadził Mikołaj Błoński – kierownik produkcji w Pigeon Studio, przybliżający uczestnikom podstawy pracy z estymowaniem zakresu zadań, budowaniem struktury i kompetencji zespołu, budżetem projektu oraz harmonogramem.

Jak co roku odbył się też panel prawny przygotowany przy współpracy z Centrum Animacji Kraków, Krakowskim Klastrem Filmowym i kancelarią prawną Lassota Krawiec sp.j. „Muzyka z internetu – muzyka na legalu”. Gośćmi mecenasa Lassoty byli Aneta Zagórska – producentka filmowa i prezeska Krakowskiego Klastra Filmowego oraz Robert Sowa – kierujący Pracownią animacji na krakowskiej ASP, dyrektor artystyczny Centrum Animacji w Krakowie. 

PITCHINGI DOCS TO START, DOCS TO GO!, CEDOC MARKET

W ramach KFF Industry odbyła się już siódma sesja warsztatów DOC LAB POLAND, współorganizowanych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Uczestnicy wybranych 20 projektów dokumentalnych, odbyli przed pitchingami warsztaty i konsultacje z zagranicznymi tutorami – Adriek Van Nieuwenhuijzen (IDFA Forum) Hanką Kastelicovą i Agnieszką Niburską (HBO Europe), Radą Sesic (Sarajevo FF), Leeną Pasanen (Biografilm Festival), producentami – Andźką Wydrą, Christianem Poppem i Paulem Pauwelsem oraz filmowcami  – Jackiem Bławutem, Pawłem Łozińskim, Lidią Dudą i Małgorzatą Świderską. Zwieńczeniem warsztatów były dwie sesje pitchingowe: DOCS TO START i DOCS TO GO!

Pitching DOCS TO START to prezentacja projektów filmowych w fazie developmentu lub pierwszych zdjęć. Jego celem jest pozyskanie potencjalnych koproducentów i funduszy niezbędnych do dalszej realizacji filmu. Uczestnicy prezentowali swoje projekty producentom, przedstawicielom nadawców telewizyjnych, regionalnych funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, a także selekcjonerom z najważniejszych wydarzeń branżowych na świecie . W ramach DOCS TO START zaprezentowano 12 projektów, a pitching poprowadzili Kasia i Adam Ślesiccy.

Po pitchingach reprezentanci projektów odbyli trzygodzinne spotkania w formule one-on-one z potencjalnymi partnerami m.in.:  DOK Industry, Canal+, Doclisboa Industry, DOK Incubator, East Doc Platform, Emerging Producers, Agora Doc Market, Docs Barcelona Industry, Baltic Sea Forum for Documentaries, HBO Europe, Visions du Reel Industry – Pitching du reel, Hot Docs Forum, RIDM Forum, Sunny Side of the Doc, nutprodukcja, YUZU, Schiwago Film, Neue Celluloid Fabrik, Saxonia Entertainment, Doppelplusultra, Marx Film, House of Real.

DOCS TO GO! jest wspólną inicjatywą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej przy współpracy z Fundacją Filmową Władysława Ślesickiego. Celem pitchingu jest prezentacja i promocja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. Producenci i reżyserzy wybranych projektów mieli okazję zaprezentować fragmenty wersji montażowych filmów oraz opowiedzieć o produkcji obecnym na spotkaniu dystrybutorom, agentom sprzedaży, przedstawicielom stacji telewizyjnych i programatorom festiwali filmowych oraz innym ekspertom i osobom decyzyjnym. W ramach tegorocznego dziesiątego już DOCS TO GO! zaprezentowano 8 projektów. Pitching poprowadzili Katarzyna Wilk i Adam Ślesicki.

Do konsultacji z przedstawicielami projektów zaproszeni zostali reprezentanci m.in.: Berlinale (Niemcy), Visions du Réel (Szwajcaria), Ji.hlava IDFF (Czechy), DOK Leipzig (Niemcy), Festival dei Popoli (Włochy), Doclisboa (Portugalia),Hot Docs (Kanada),  Docville (Belgia), Karlove Vary IFF (Czechy), One World International Human Rights Film Festival (Czechy), Thessaloniki Doc Festival (Grecja), IDFA (Holandia), Docaviv (Izrael), IDA London (Wielka Brytania), Edinburgh IFF (Szkocja), Porto Post Doc (Portugalia), Docudays UA (Ukraina), DocsMX (Meksyk), RIDM (Kanada), DMZ IDFF (Korea Płd.), Sundance FF (USA), DOC NYC (USA), Open City Documentary Festival (UK), Docudays UA (Ukraina), CPH:DOX (Dania), Rise and Shine (Niemcy), Film Republic (UK), Reservior Docs (Francja), Taskovski Films (UK) Cat’n’Docs (Francja), Windrose (Francja). First Hand Films (Szwajcaria), Sideways Film (UK), Syndicado (Kanada), Berta Film (Włochy), JMT Films (Izrael), Lightdox (Szwajcaria), Met Film Sales (UK), Visible Film (Belgia), DOK INCUBATOR (Czechy). 

W ramach Doc Lab Poland przyznano cztery nagrody oraz 3 wyróżnienia dla najlepszych projektów prezentowanych na Docs to Go i Docs to Start. W sesji Docs To Go Nagrodę Lunapark – usługę postprodukcji obrazu o wartości 15 000  PLN otrzymał projekt „Starzy hippisi umierają młodo”, reż. i prod. Zofia Pręgowska (Prego Media). Natomiast Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform trafiło do „Leona”, reż. Wojciech Gostomczyk, prod. Wojciech Gostomczyk, Anna Stylińska – Metrage Studio. W sesji Docs To Start Nagroda HBO Award o wartości 10 000 złotych na produkcję filmu trafiła do projektu „Papa Was King Of The Kongo”, reż. Joanna Ratajczak, prod. Maciej Kubicki, Joanna Ratajczak (Telemark). Nagrodę SMAKJAM – usługę postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN zdobył projekt „Krok po kroku”, reż. Eliza Kubarska, Michał Woroch, prod. Monika Braid (Braidmade Films). Natomiast Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN powędrowała do projektu „Dziecko z pyłu”, reż. i prod. Weronika Mliczewska (Ya-Man Studio). Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na DOK Co‐pro Meetings otrzymał projekt  „Dziewczyńskie historie”, reż. Aga Borzym, prod.Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz- Rutkowska (Pinot Films). Przyznano również specjalne wyróżnienie w ramach obu sesji – Wyróżnienie Polish Docs Pro Special Mention – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych. Otrzymał je projekt „13 Baza”, reż. Paweł Hejbudzki, prod. Wojciech Karubin (Movie Mates)

Kolejnym wydarzeniem branżowym w ramach KFF Industry współorganizowanym przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego był CEDOC Market – międzynarodowe spotkania koprodukcyjne dla zaproszonych producentów, którzy otwarci są na współpracę z Polską, w tym także producentów z Norwegii. Do Marketu zakwalifikowanych zostało 30 projektów z całego świata. Podczas trwających przez trzy dni spotkań producenci mieli okazję porozmawiać z potencjalnymi partnerami, m.in. z Holandii, Kataru, Niemiec, Słowacji, Włoch, Estonii, Francji, Szwajcarii. O tematach skupionych wokół kina kobiet porozmawiać z ekspertkami w trakcie round table Spolight: Women in Documentary Film moderowanego przez Agnieszkę Zwiefkę, w którym udział wzięły ekspertki: Wendy Ettinger (Chicken&Egg Pictures, USA), Alessia Sonaglioni (EWA Networks, Francja) and Debra Zimmerman (Women Make Movies, USA). Odbyło się także spotkanie Meet DAE – prezentacja działalności– Documentary Association of Europe – nowej organizacji zrzeszającej przedstawicieli branży dokumentalnej z Europy. Documentary Association of Europe,o której opowiedziały Joanna Solecka (Alpha Panda) i Julianna Ugrin (Éclipse Film / MADOKE)

PREZENTACJE I SPOTKANIA Z EKSPERTAMI

Focus on Norway

Specjalnym gościem tegorocznej 61. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego była kinematografia norweska. Program „Fokus na Norwegię” obejmował pokazy wyselekcjonowanych, najnowszych norweskich filmów dokumentalnych, krótkometrażowych oraz animowanych. Ważnym wydarzeniem branżowym sekcji była prezentacja Focus on Norway, której główną osią była prezentacja możliwości koprodukcyjnych z Norwegią oraz panorama norweskich festiwali filmowych. Ravn Wikhaug z Norweskiego Instytutu Filmowego zaprezentował podstawowe kwestie związane z procesem powstawania międzynarodowej koprodukcji przy ubieganiu się o wsparcie Norweskiego Instytutu Filmowego, a o swoich festiwalach – sposobie organizacji, naboru i realizacji opowiedzieli: Lisa Therese Hoen (Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tromsø), Ketil Magnussen (Human International Documentary Film Festival), Paul Rene Roestad (Nordic / Docs), Cato Fossum (Norwegian Short Film Festival) i Per Fikse (Minimalen Short Film Festival).Wydarzenie moderował Truls Lie, redaktor naczelny Modern Times Review. Partnerem prezentacji był Norweski Instytut Filmowy i Ambasada Norwegii.

Forum Dokumentu i Animacji

Tegoroczne Forum Dokumentu i Animacji ze względu na pandemię COVID-19 odbyło się w formie panelu online z niewielką publicznością obecną w Krakowie. Jego tematem był dystrybucja filmów w dobie pandemii. Do udziału w panelu zostali zaproszeni: Aleksandra Derewienko – agencja sprzedaży CAT&Docs, Michał Hudzikowski – promocja i dystrybucja Studio Munka, Maciej Jakubczyk –  dyrektor festiwalu Kino Dzieci, Andrzej Orzechowski – sekcja animacji SFP, wieloletni dyrektor Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, Tomasz Piechal – redaktor naczelny TVP Dokument i  Katarzyna Wilk – wicedyrektorka KFF Sales and Promotion, Krakowska Fundacja Filmowa. Dyskusję moderowała Dagmara Romanowska. Forum Dokumentu i Animacji zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich przy współpracy z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych, Gildią Polskich Reżyserów Dokumentalnych i Krakowską Fundacją Filmową.

KFF Industry Meetings

W piątek przez niemal cały dzień odbywały się KFF Industry Meetings – indywidualne spotkania (w formule one-on-one) z uczestniczącymi w 61. KFF programerami międzynarodowych festiwali, m.in. Melbourne IFF – Australia, Curtas Vila do Conde – Portugalia, Kyiv International Short Film Festival – Ukraina,  IDFA – Holandia, Thessaloniki IDFF – Grecja, DOK Leipzig – Niemcy, DMZ International Documentary FF – Korea Południowa, Doc Aviv – Izrael, Animateka – Słowenia,  Animatou – Szwajcaria, Anima Brussels – Belgia, Melbourne IAFF – Australia,  POFF Shorts – Estonia, Encounters ISFF – Wielka Brytania,  Norwegian Short Film Festival – Norwegia, Berlinale – Niemcy,  Valladolid IFF – Hiszpania, Open City Documentary Festival – Wielka Brytania,  Docville – Belgia, One World IHRDFF – Czechy, Edinburgh IFF – Wielka Brytania, Tricky Women/Tricky Realities FF – Austria, Anifilm – Czechy,  Prague Shorts – Czechy, Moscow FF – Rosja, Uppsala ISFF – Szwecja, Lago FF – Włochy, Go Shorts – Holandia, Sapporo ISFF – Japonia, Tampere FF – Finlandia, Visions du Réel – Szwajcaria, Edinburgh International Film Festival – Wielka Brytania, Trieste FF – Włochy, Porto Post Doc – Portugalia, Dokufest Kosovo – Kosowo, Makedox – Macedonia, Beldocs – Serbia, FestAnca – Słowacja,Animest – Rumunia, Anima Mundi / Animando – Brazylia Toronto IFF – Kanada,  Montreal Festival du Nouveau Cinéma – Kanada, Aguilar Film Festival  – Hiszpania, Guanajuato International Film Festival – Meksyk, Bogoshorts – Bogotá Short Film Festival – Kolumbia, Drama ISFF – Grecja, Sundance FF – USA, DocsMX – Meksyk, Sundance Film Festival – USA, Hot Docs – Kanada, Festival de Nouvaeu Cinema – Kanada, Movies That Matter – Holandia , Montreal International Documentary Festival RIDM – Kanada.

Spotkania skierowane były do producentów, twórców filmowych i innych profesjonalistów zaangażowanych w promocję filmową i miały formę maksymalnie 15 minutowych konsultacji. Wszystkie spotkania odbywały się online przez komunikator Zoom. Ta unikalna forma pozwoliła uczestnikom połączyć się z branżowymi gośćmi z całego świata.

W sumie podczas całego KFF Industry odbyło się blisko 1000 indywidualnych spotkań online.

KFF VIDEO LIBRARY

Do tegorocznej, piętnastej już edycji KFF Video Library zostało zgłoszonych ok. 1500 filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych z całego, spośród których organizatorzy wybrali ok. 200 tytułów. Wybór najciekawszych dokumentów z Niemiec, Grecji, Szwajcarii, Włoch, Europy Wschodniej i Centralnej i Norwegii przygotowany był przez partnerów: DOK Leipzig, East Silver, Thessaloniki International Documentary Film Festival, Visions du Reel/ Swiss Films, Norwegian Film Institute oraz Festival dei Popoli. Wszystkie zakwalifikowane filmy znalazły się w katalogu online, a podczas Festiwalu oglądać je można było w cyfrowej wideotece. Dodatkowo w tym roku w wideotece znalazły się wszystkie filmy z programu 61. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, które oglądać mogli profesjonaliści z zagranicy oraz akredytowani goście z Polski. W tym roku z wideoteki skorzystało 260 akredytowanych uczestników KFF Industry, a wśród użytkowników KFF Video Libraryznaleźli się programerzy festiwali: m.in. tak ważnych, jak Berlinale (Niemcy), Hot Docs (Kanada). IDFA (Holandia), Cannes FF (Francja), Sundance FF (USA), DOK Leipzig (Niemcy), Ji.hlava IDFF (Czechy), Visions du Reel (Szwajcaria), Doclisboa IFF (Portugalia) i wielu innych, dystrybutorzy i agenci sprzedaży, a także eksperci filmowi i przedstawiciele stacji telewizyjnych. Filmy w wideotece zostały w sumie odtworzone 3500 razy. 120 filmów ma na koncie więcej niż 10 odtworzeń. Najczęściej oglądanym filmem – 93 razy – był dokument „Spacer z aniołami” w reżyserii Tomasza Wysokińskiego.

Najczęściej oglądane polskie filmy:

Spacer z aniołami, reż. Tomasz Wysokiński | dokument

1970, reż. Tomasz Wolski | dokument

Polański, Horowitz. Hometown, reż. Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer | dokument

98 kg, reż. Izabela Plucińska | animacja

Trochę raju, reż. Andrzej Cichocki | dokument

On Time, reż. Zbigniew Czapla | animacja

Koncert balkonowy, reż. Diana Kadłubowska, Krzysztof Kadłubowski | dokumeny

Solar Voyage, reż. Adam Żądło | dokument

@miriamfrompoland, reż. Piotr Szczepański | dokument

Turbo Love, reż. Alicja Jasina | animacja

 

Najczęściej oglądane zagraniczne filmy:

Far Eastern Golgotha, reż. Julia Sergina / Rosja | dokument

The Hangman at Home, reż. Michelle Kranot, Uri Kranot / Dania, Francja, Kanada | animacja

Affairs of the Art, reż. Joanna Quinn / UK, Kanada | animacja

Bad Mood, reż. Loris Giuseppe Nese / Włochy | animacja

The Man Who Paints Water Drops, reż. Kim Oan, Brigitte Bouillot / Francja, Korea Płd. | dokument

The Wheel, reż. Nomin Lkhagvasuren / Mongolia | dokument

Comeback, reż. Vladimir Leschiov/ Łotwa, Litwa| animacja

Mother, reż. Subarna Das / Indie | animacja

Inside the Red Brick Wall, reż. Hong Kong Documentary Filmmaker / Hing Kong | dokument

Clara with a Mustache, reż. Benjamin Swiczinsky / Austria | animacja

Partnerami KFF Industry 2021 są: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, Norwegian Film Institute, Ambasada Norwegii, Sound Mind Studio, Fixafilm, Crew United Polska, Centrum Animacji Kraków, Krakowski Klaster Filmowy,  Lassota Krawiec sp.j., Documentary Association of Europe

Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym: Polskiego  Instytutu Sztuki Filmowej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Miasta Kraków i Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Patroni medialni:  Film & TV Camera, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations, Kino, Magazyn Filmowy SFP, Business Doc Europe, Modern Times Review, Film New Europe

Organizatorem i producentem KFF Industry jest Krakowska Fundacja Filmowa. Wydarzenie odbywa się podczas 61. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

fot. Angieszka Zwiefka, Agnieszka Cynarska – Taran, Zofia Koszałka, Katarzyna Wilk