KFF INDUSTRY 2025 – PODSUMOWANIE

KFF Industry to wydarzenie przeznaczone dla profesjonalistów z branży filmowej, które w tym roku odbyło się po raz dwudziesty na przełomie maja i czerwca, równolegle z 65. Krakowskim Festiwalem Filmowym. W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 1150 gości, w tym kilkuset z zagranicy. Filmowcy odbyli ponad 1200 spotkań indywidualnych ze światowej klasy ekspertami i decision makerami, którzy licznie odwiedzili tegoroczny Krakowski Festiwal Filmowy oraz sekcję KFF Industry. W ramach trzech pitchingów i marketu koproduckyjnego zaprezentowano 64 projekty. Frekwencja na wszystkich wydarzeniach KFF Industry wyniosła ponad 3600 wejść.

Twórcy i producenci filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych, eksperci, programerzy międzynarodowych festiwali filmowych, agenci sprzedaży, dystrybutorzy, przedstawiciele funduszy filmowych, stacji telewizyjnych, platform online i VOD uczestniczyli w  zorganizowanych po raz dwudziesty wydarzeniach KFF Industry. W program włączono również po raz trzeci cykl poświęcony wirtualnej rzeczywistości oraz specjalne spotkania dla członków krajów Grupy Wyszehradzkiej. Gościem specjalnym była kinematografia szkocka.  Uczestnicy, którzy nie zdołali dotrzeć osobiście do Krakowa, mogli obejrzeć część nagranych prezentacji projektów oraz skorzystać z KFF Video Library w internecie.

ANIMATED IN POLAND

Podczas tegorocznego KFF Industry odbyła się 13. edycja Animated in Poland. Przygotowania do pitchingu, który jest głównym punktem programu sekcji animowanej KFF Industry, prowadził Maarten van Gageldonk — dyrektor programowy Festiwalu Kaboom, największego festiwalu filmów animowanych w Holandii. W samym pitchingu wzięło udział 9 polskich projektów krótkometrażowych filmów animowanych, będących w fazie produkcji. Po prezentacjach, moderowanych przez Zofię Jaroszuk — producentkę filmów animowanych — uczestnicy mieli okazję porozmawiać z ekspertami podczas spotkań indywidualnych. W tym roku w gronie eksperckim znaleźli się przedstawiciele m.in. Kaboom Animation Festival, DOK Leipzig, IndieLisboa, Anifilm, interfilm Berlin, PÖFF Shorts, SND Films, Arte, Freak Independent Film Agency New Europe Film Sales czy Anima Brussels Animation Film Festival.

Dla najlepszych projektów przyznane zostały nagrody. Nagroda Young Horizons Industry, czyli zaproszenie do udziału w programie Young Talents dla studentów i absolwentów szkół filmowych i artystycznych podczas międzynarodowego forum koprodukcyjnego Młode Horyzonty Industry trafiła do uczestniczki Talent Marketu Mai Olczak. Nagroda Sound Mind Studio — bon na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu otrzymał projekt “Telegrams to the Tree” w reżyserii Julia Benedyktowicz (prod. Grzegorz Wacławek / Animoon). “Owsiankowy Potwór”, w reżyserii Izabela Plucińska (prod. Paulina Ratajczak / Fundacja Las Sztuki zdobył Nagrodę Fixafilm – bon na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN. Nagroda Krakowskiego Parku Technologicznego – Multilab – bon o wartości 5.000 PLN na wykonanie kopii projekcyjnej filmu trafił do projektu “Serce”, w reżyserii Oskara Aleksandra Wasiluka (prod. Robert Sowa / Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie). Wyróżnienie Crew United – trzyletnią subskrypcję Crew United w statusie Premium – otrzymali reżyserka i producent projektu “Aşk”, reż. Magdalena Iris Özen (prod. Robert Sowa /Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie).

Kolejną ważną częścią Animated in Poland był Talent Market. Twórcy poszukujący producenta do swoich projektów mieli okazję spotkać się z przedstawicielami 8 polskich studiów animacji – Animoon, Centrum Animacji Kraków, Marmolada Films, GS Animation, MoreFilm, BluBlu Studio oraz Filmograf. Prezentacje poprzedził warsztat “Jak nakręcić film krótkometrażowy. Od pomysłu do sukcesu”, poprowadzony przez Olga Zhurzhenko z MoreFilm. Talent Market przygotowany został we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji.

W tym roku w ramach Animated in Poland zorganizowane zostały także Case Studies, na których twórcy omawiali proces powstawania animacji, które można było zobaczyć na ekranach kin w trakcie 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Zaprezentowane zostały:  Drogi Leo Sokolosky przez reżyserkę Weronikę Szymę; Rozdarcia przez reżyserkę Paulinę Ziółkowską; Na krzywe łby przez reżysera Jakuba Kryszpina oraz opiekuna artystycznego, Marcina Podolca i Zgraja przez reżyserkę Janinę Księską i producenta Roberta Sowę. Spotkania poprowadziła Zofia Jaroszuk.

Co roku podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego organizatorzy dają możliwość uczestniczenia w specjalnym Master Class z wybitnym twórcą. Tym razem uczestnicy mogli spotkać się z laureatem tegorocznej nagrody Smok Smoków na KFF — Jean-François Laguionie. Podczas swojej Master Class opowiadał on o procesach twórczych i wyzwaniach, jakie napotkał podczas pracy nad własnymi, niezależnymi filmami oraz o  autorskiej technice animacji.

PITCHINGI DOCS TO START I DOCS TO GO

W ramach KFF Industry odbyła się kolejna, jedenasta już sesja DOC LAB POLAND, współorganizowana przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Każdego roku wybrane polskie projekty dokumentalne biorą udział w intensywnych warsztatach, które swój finał mają podczas KFF Industry – odbywają się wówczas dwie sesje pitchingowe: Docs to Start i Docs to Go, podczas których producenci i filmowcy prezentują swoje projekty. W tegorocznej edycji przedstawione zostały łącznie aż 23 realizacje. W ramach projektu DOC LAB POLAND & UKRAINE – do polskich twórców dołączyli po raz kolejny artyści i producenci z Ukrainy.

Celem pitchingu Docs to Go jest prezentacja i promocja najciekawszych polskich i ukraińskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. W tegorocznych warsztatach przygotowujących producentów i reżyserów wybranych 9 projektów tutorami byli Aleksandra Derewienko (agentka sprzedaży z Cat&Docs) oraz Peter Jaeger (agent sprzedaży, dystrybutor, konsultant z Jaeger Creative).

Pitching Docs to Start jest prezentacją projektów filmowych w fazie developmentu lub pierwszych zdjęć. Jego celem jest pozyskanie koproducentów i funduszy niezbędnych do dalszej realizacji filmu. Uczestnicy prezentowali swoje projekty producentom, przedstawicielom nadawców telewizyjnych, regionalnych funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, a także selekcjonerom z najważniejszych wydarzeń branżowych na świecie. Tutorami w sesji Start byli Adriek van Nieuwenhuiyzen (szefowa Industry festiwalu IDFA), Nadja Tennsteadt (szefowa DOK Industry podczas DOK Leipzig) oraz Ove Rishoj Jensen (producent i konsultant, szef Co-Production Forum podczas FIPADOC Industry). W ramach Docs to Start zaprezentowano 14 projektów.

Każdego dnia po pitchingach reprezentanci projektów odbywali specjalne spotkania w formule one-on-one z potencjalnymi partnerami, producentami, programerami festiwali, dystrybutorami, funduszami czy nadawcami telewizyjnymi – przedstawicielami m.in. Sundance, IDFA, CPH:DOX,  Cat&Docs, IDF / East Doc Platform, DOK Leipzig, Freak Independent Film Agency, Taskovski Films, Trieste Film Festival, Lightdox, Thessaloniki IDFF, JMT Films, FIPADOC, Jihlava IDFF / Jihlava Industry, Bratislava Industry Days, Baltic Sea Docs, Means of Production, Visions du Reel Industry, dok.incubator, Ceska Televize, NDR, ARTE G.E.I.E.,  Swiss Television, SRF, SVT, The Netherlands Film Fund, Scottish Documentary Institute i International Film Festival Febiofest.

W tym roku po pitchingu Docs to Go  przyznano cztery nagrody oraz jedno wyróżnienie dla następujących projektów: Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej — 15 000 PLN w gotówce dla projektu “Krajobrazy z wnętrza” reż. Zofia Sawicka, prod. Maciej Kubicki, Zofia Kujawska / Telemark, Nagroda FINA — wkład rzeczowy: materiały archiwalne o wartości 50 000 PLN dla projektu “Teatr przy głównej ulicy – historia Idy Kamińskiej ” reż. Dawid Szurmiej, prod. Katarzyna Kaczmarek, Milena Drincić, Dawid Szurmiej / Studio Agart, Wyróżnienie  WFF – Wrocławskiej Wytwórni Filmowej — usługa postprodukcji obrazu i dźwięku o wartości 25 000 PLN dla projektu “Igrając z diabłem” reż. Piotr Małecki, Maciek Nabrdalik, prod. Piotr Małecki / Short Docs Media, Nagroda Fixafilm  — usługa postprodukcji obrazu  o wartości 15 000 PLN dla projektu “Stado” reż. Mariusz Biernacki, prod. Iga Malińska  / Play Colors Media, Nagroda Multilab / Krakowskiego Parku Technologicznego  — usługa postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN  dla projektu “Maestra” reż. Magda Nabiałczyk, prod. Iwona Harris / Lollipop Films.

Projektom polskich filmów dokumentalnych w fazie developmentu biorącym udział w pitchingu Docs to Start przyznano łącznie dwie nagrody główne oraz sześć wyróżnień. Nagroda Cafe Ole   — usługa postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN dla projektu “Her Name is Fields” dir. Martyna Wróbel, Anna Biernacik prod. Magdalena Sztorc, Anna Zajączkowska / Mozaika Films; Nagroda MX35 — usługa wynajmu sprzętu o wartości  10 000 PLN dla projektu “Usłyszeć Olenę” reż. Agnieszka Iwańska, prod. Izabela Igel / 7FILMS, Wyróżnienie DOK Leipzig — zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku   dla projektu “Her Name is Fields” reż. Martyna Wróbel, Anna Biernacik, prod. Magdalena Sztorc, Anna Zajączkowska / Mozaika Films, Wyróżnienie  FIPADOC — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na FIPADOC Industry dla projektu “Nie ma się czego bać” reż. Katarzyna Cieślar, prod. Marta Dużbabel / ATM GRUPA S.A., Wyróżnienie IDFA — zaproszenie w charakterze gościnnego projektu na IDFA Forum w Amsterdamie  dla projektu “My Diana” reż. Inga Pylypchuk, prod. Alexandra Bratyshchenko, Kateryna Ptashka / Eleron Pictures, Wyróżnienie Institute of Documentary Film  — zaproszenie na East Doc Platform w Pradze  dla projektu “To Mother” reż. Mattias Bavré, prod. Stanisław Zaborowski,  Barbara Dyck, Maarten Bernaerts / Silver Frame, Salto Productions, Wyróżnienie POLISH Docs PRO — wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych dla projektu “Filar” reż. Marcin Koszałka, prod. Piotr Kobus / Mañana oraz Wyróżnienie DAE Encouragement – 1 rok bezpłatnego członkostwa w Documentary Association of Europe i 1 konsultacja z ekspertem dla projektu “Karin” reż. Kama Czudowska, prod. Dorota Schleiss / ASF Studio.

DOC IN COMMON – SZKOCKA DELEGACJA

Szkoccy i międzynarodowi producenci spotkali się, by dyskutować o swoich projektach i możliwościach koprodukcji, ale także o niektórych większych problemach, jakie napotykają branży filmu dokumentalnego pracując w swoich krajach lub koprodukując z zagranicą. W dyskusji w formule roundtable brali udział: Mary Bell & Adam Dawtrey (Bofa Productions), Reece Cargan (Randa), Sinead Kirwan (Enemy Films), Graham Fulton (Conic) oraz Flore Cosquer (Scottish Documentary Institute). W ramach Dnia Szkockiego odbył się również panel, który opowiadał o wyzwaniach dystrybucji dokumentów. Na pytanie “A co jeśli nikt nie ogląda?” odpowiedzieli: Graham Fulton (Conic Distribution), Monika Braid (Braidmade Films) i Reece Cargan (Randan). Rozmowę poprowadziła Flore Cosquer (Scottish Documentary Institute).

CEDOC I V4 Co Pro Meetings

Kolejnym wydarzeniem branżowym w ramach KFF Industry współorganizowanym przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego był CEDOC Market – Central European Documentary Co-Production Market – jedyne w Polsce spotkanie koprodukcyjne dla producentów dokumentalnych, którzy poszukują partnerów zarówno polskich, jak i zagranicznych. Spotkania odbywały się w formule one-on-one oraz round tables między producentami zaproszonymi na market oraz spotkania one-on-one z międzynarodową branżą dokumentalną: producentami, agentami sprzedaży, nadawcami telewizyjnymi, funduszami, a także przedstawicielami wiodących europejskich programów szkoleniowych i pitchingów. W tym roku do CEDOC Market zakwalifikowano  33  projekty  dokumentalne z całego świata. podczas spotkań w formule round table dyskutowano na tematy: Youth & Family Traumas, Passion & Art, Human Rights, Conflicts & Politics.

We współpracy z CEDOC odbywały się także spotkania koprodukcyjne dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej – V4 Co-Pro meetings. Ich założeniem było inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy w zakresie produkcji filmowej. Uczestnicy V4 Co-Pro Meetings spotkali się także z ukraińskimi producentami by porozmawiać o możliwościach koprodukcyjnych oraz z międzynarodowymi  ekspertami. Jednym z elementów programu był panel dyskusyjny  Making Docs Together: Co-Producing in the Visegrad z udziałem Ondreja Starinskýego ( RTVS | Słowacja), Marii Krauss (Plesnar & Krauss FILMS / KIPA | Polska), Julianny Ugrin (Eclipse Films / MADOKE | Węgry) oraz Veroniki Lengálovej (Czech Audiovisual Fund I Czechy) na temat możliwości współpracy w regionie. Moderatorem panelu był Zdeněk Blaha, były dyrektor programowy Instytutu Filmu Dokumentalnego w Pradze.

Panele: Green Education in Media,  Dystrybucja i Finansowanie oraz aspekty prawne vs AI

W ramach tegorocznej edycji KFF Industry odbyło się kilka innych dyskusji panelowych.

W prezentacji projektu GEM (Green Education in Media) oraz analizie wyzwań i możliwości włączenia perspektywy zrównoważonego rozwoju do programów kształcenia przyszłych producentów filmowych i projektantów mediów cyfrowych udział wzięli Sophie Tummescheit, Nicole Loeser, Monika Głowacka i Małgorzata Kotlińska, a dyskusję moderowała Marta Materska-Samek.

Dla polskiego środowiska filmowego zorganizowany został panel “Od finansowania po dystrybucję – wsparcie instytucjonalne dla dokumentalistów”. W rozmowie na temat bieżących problemów w kontekście kompletowania budżetu dokumentów z wielu źródeł, wzięli udział: Marek Zając (TVP), Paulina Czech-Malinowska (PISF) oraz Marta Dużbabel (ATM). O drogach dystrybucji oraz widoczności filmów dokumentalnych, rozwiały: Paulina Czech-Malinowska (PISF), Małgorzata Prociak (KIPA) i Maria Magdalena Gierat (Kino Pod Baranami). Moderatorką obu rozmów była  Anna E. Dziedzic (Crew United).

Poza wydarzeniami poświęconymi animacji oraz dokumentom, uczestnicy mogli spotkać się i posłuchać o problemach natury prawnej związanej ze Sztuczną Inteligencją w branży filmowej. Panel prawny, jak co roku poprowadzony został przez Marcina Lassotę i Wojciecha Krawca z kancelarii Lassota i Krawiec sp.j.

 

VR na KFF po raz trzeci

W tym roku już po raz trzeci na Krakowskim Festiwalu Filmowym pojawił się VR. Za tegoroczną selekcję pięciu wyjątkowych tytułów ponownie odpowiadała Joanna Popińska. W immersyjnym doświadczeniu było można wziąć udział w Bunkrze Sztuki, gdzie zaprezentowanych było 5 projektów.

Poza wystawą, zorganizowane zostały również Case Studies, podczas których zaprezentowano kulisty realizacyjne dwóch — Ancestral Secret (2024) i Shelter (2025). W dyskusji na temat dylematów etycznych, wyzwań technologicznych i kreatywnych możliwości opowiadania historii w immersyjnej rzeczywistości wirtualnej wzięli udział twórcy: Justin Karten, Ivanna Khitsinska oraz María José Díaz. Panel prowadzony został przez Toma C. Halla.

Dyskusja z Agentami sprzedaży i programerami festiwali, KFF Industry Meetings oraz case studies dokumentów

W tym roku po raz kolejny odbył się współorganizowany przez Creative Europe Desk Polska panel Meet the Festival Programmers and the Sales Agents – dyskusja z udziałem przedstawicieli festiwali filmowych i agentów sprzedaży o aktualnych trendach na rynku filmów dokumentalnych, o tym, jakie rodzaje filmów są obecnie popularne wśród widzów i dlaczego oraz jakie są główne kryteria brane pod uwagę przez programerów przy wyborze filmów? W spotkaniu udział wzięli: Basil Tsiokos (Sundance Film Festival) Adriek van Nieuwenhuijzen (IDFA / IDFA Industry), Yannis Palavos (Thessaloniki International Documentary Festival), Giuseppe Gariazzo (Trieste Film Festival), Azra Jasarevic (Taskovski Films), Aleksandra Derewienko (CAT&Docs), Nadja Tennstedt (DOK Leipzig), Raluca Iacob (Lightbox), Alice Burgin (Visions du Reel) oraz Marion Czarny (FIPADOC).

Dyskusję uzupełniły KFF Industry Meetings – indywidualne spotkania w formule one-on-one. Spotkania te skierowane są do producentów, twórców filmowych oraz innych profesjonalistów zaangażowanych w promocję filmową i mają formę 15 minutowych konsultacji indywidualnych. Tegoroczna edycja podzielona była na 2 kategorie – animacje i krótkie metraże oraz dokumenty. Uczestnicy mieli okazję spotkać się z przeszło dwudziestoma międzynarodowymi agentami/agentkami sprzedaży, przedstawicielami stacji TV i programerami festiwali.

Po raz pierwszy zorganizowane zostały także Case Studies, na których twórcy i producenci opowiadali o kulisach realizacyjnych dokumemtów, które można było zobaczyć w sekcjach konkursowych 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Zaprezentowane zostały:  “Miasto, które wyjechało” przez reżyserów Natalię Pietsch i Grzegorza Piekarskiego, autora zdjęć podwodnych Marcina Polara i producentkę Katarzynę Kostecką; “Dziecko z pyłu” przez reżyserkę i producentkę Weronikę Mliczewską; “Silver” przez reżyserkę Natalię Koniarz, autora zdjęć Stanisława Cuske oraz producenta Macieja Kubickiego i “Wielki szef” przez reżysera Tomasza Wolskiego i producentkę Annę Gawlitę. Spotkania poprowadziły Barbara Orlicz-Szczypuła i Katarzyna Wilk.

Spotkania filmowców. Panele Animacji i Dokumentu oraz Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich

Tradycją Krakowskiego Festiwalu Filmowego i KFF Industry są Spotkania twórców animacji i dokumentu oraz Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W spotkaniu dotyczącym dokumentu omawiano rozwój projektów dokumentalnych, aw dyskusji udział wzięli Stanisław Zaborowski (producent z Silver Frame), Katarzyna Wilk (KFF Industry / Polish Docs) oraz reżyserki Julia Groszek i Weronika Mliczewska. Spotkanie, które poświęcone było animacji, poprowadził Cezary Piekarczyk z ZAPA, który omawiał kwestię tantiemów i praw autorskich w animacji oraz to, jak działa zbiorowe zarządzanie.

Podczas Forum z udziałem Grzegorza Łoszewskiego,  Prezesa SFP, producenta Kamila Skałkowskiego i twórców – Tomasza Wolskiego i Alicji Witkowskiej, dyskutowano na temat prac nad nowym systemem zachęt i ulg na produkcję filmową, programu PISF wspierającego promocję i dystrybucję filmów dokumentalnych oraz trudnej sytuacji twórców filmów animowanych. Organizatorem Spotkań Filmowców oraz Forum jest  Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

Spotkania networkingowe

KFF Industry to także świetna okazja do mniej formalnego networkingu. Obecni w Krakowie filmowcy i eksperci mieli szansę w mniej formalnych okolicznościach porozmawiać na codziennych Meet the Industry Guests (których gospodarzami byli: Polish Animations, Polish Docs, ZAPA, Scottish Documentary Institute i Centrum Kultury Filmowej Andrzeja Wajdy), Rejsie po Wiśle z Doc Lab Poland & CEDOC, Nocy na Kazimierzu, gdzie tradycyjnie w Alchemii spotkali się przedstawiciele festiwali filmowych, a na 20. rocznicę KFF Industry, zaraz po Gali Nagród Industry, uczestnicy spotkali się, by wznieść toast za kolejne lata w krakowskim Klubie Lastriko.

 

Partnerami KFF Industry 2025 byli: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, SPPA – Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, KIPA – Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, TVP, KBF – Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, ASP w Krakowie, Krakowski Park Technologiczny – Multilab, Fixafilm, Sound Mind, Crew United, Scottish Documentary Institute, UK British Council, DAE – Documentary Association of Europe,  GEM: Green Education in Media, Young Horizons Industry 

Partnerami KFF Video Library 2025 byli: DOK Leipzig, Institute of Documentary Films, Festival dei Popoli, Thessaloniki Documentary Festival

Projekt zrealizowany ze wsparciem finansowym: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Visegrad Fund, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Miasta Krakowa

Wspołorganizator: Creative Europe Desk Polska

Patroni medialni: Business Doc Europe, Modern Times Review, Film&TV Camera, Magazyn Filmowy SFP, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations

Organizatorem i producentem KFF Industry jest Krakowska Fundacja Filmowa. Wydarzenie odbywało się podczas 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

fot. Tomasz Korczyński, Maciej Zygmunt, Michał Łepecki, Zlata Slavasheuskaya, Wiola Imiolczyk, Lena Tryzno/ KFF