LISTOPAD NA FESTIWALACH

Listopad to wyjątkowo szczęśliwy miesiąc dla polskich filmów dokumentalnych. Na ponad trzydziestu międzynarodowych festiwalach zagości prawie czterdzieści polskich tytułów.

Już 1 listopada rozpocznie się festiwal CPH:DOX, na którym w pokazie specjalnym zobaczyć będzie można film Jacoba Dammasa i Helge Renner „Polish Illusions”. Ten sam film powalczy o nagrody w 16. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych Off Cinema w Poznaniu, w którego konkursie w tym roku znalazło się aż dwanaście polskich filmów: „Mój dom” Magdaleny Szymków, „Eksmisja” Filipa Antoniego Malinowskiego, „Samotność dźwięku” Jacka Piotr Bławuta, „Konkurs” Jakuba Cumana, „Niebo” Jana P. Matuszyńskiego, „Sonda o kobietach” Mateusza Głowackiego, „Paparazzi” Piotra Bernasia, „Gdzie jest Sonia?” Radki Franczak, „Obóz” Tomasza Jeziorskiego i „Pałac” Tomasza Wolskiego.

 Dla niektórych z filmów konkursowych Off Cinema nie będą to jedyne pokazy w listopadzie „Eksmisja” wyświetlona będzie na pokazie specjalnym w ramach 24. Polish Film Festival in America, którego program dokumentalny obejmuje ponad trzydzieści polskich produkcji z lat 2011/2012, między innymi:  "Moje zapiski z podziemia" Jacka Petryckiego, "18kg" Kacpra Czubaka, "Bon appetit" Kuby Maciejko, "Wierę Gran" Marii Zmarz-Koczanowicz, "Przeżyć Afganistan" Małgorzaty Imielskiej, "Decrescendo" Marty Minorowicz, "Dzieci Kotana" Mirosława Dembińskiego, "Argentyńską lekcję" Wojciecha Staronia, "3 dni wolności" Łukasza Borowskiego, czy film "Komeda, Komeda..." Nataszy Ziółkowskiej Kurczuk. „Paparazzi” z kolei weźmie udział w konkursie białoruskiego Festiwalu Filmowego Listapad, na którym widzowie będą mieli okazję obejrzeć również filmy: "Uwikłani" Lidii Dudy, "Rozmowa" Piotr Sułkowskiego, "Kichot" Jagody Szelc, "Seans w kinie Tatry" Igora Chojny oraz „Decrescendo”  i „3 dni wolności” .

 Aż siedem polskich produkcji stanie do walki o nagrody w konkursie Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych Cinema Verite w Iranie. Są to wspomniane już „Niebo”, „Decrescendo”, „Paparazzi” i 3 dni wolności” oraz „ Magiel” Adrianny Dunin-Wąsowicz-Książek, „Tonia i jej dzieci” Marcela Łozińskiego i „Argentyńska lekcja” Wojciecha Staronia.
 
 Ten ostatni film może się pochwalić uczestnictwem w pięciu festiwalach filmowych w listopadzie. W pokazach specjalnych zobaczą go widzowie Festiwalu Filmowego w Cottbus oraz Festiwalu Filmowego Pravo Ljudski w Sarajewie. Laury dokument Staronia może zdobyć na kanadyjskim festiwalu Recontres Internationales du Documentaire de Montreal (RIDM) i na polsko-niemieckim festiwalu DokumentART.

 Sekcja konkursowa odbywającego się jednocześnie w Szczecinie i w niemieckim Neubrandenburgu festiwalu DokumentART też będzie obfitować w polskie akcenty. Zakwalifikowało się do niej sześć polskich produkcji dokumentalnych: „Pustelnicy” Kacpra Czubaka, „Papierowe pudełko” Zbigniewa Czapli oraz wspominane już wcześniej "Kichot", "Rozmowa", „Argentyńska lekcja” i „Tonia i jej dzieci”. Poza konkursem zobaczyć będzie można obraz „Cały świat Hani i Stasia” Tomasza Jurkiewicza.

 Filmy konkursowe DokumentART zostały docenione również przez selekcjonerów innych festiwali. „Kichot” został zaproszony do konkursu estońskiego Festiwalu Filmów Studenckich i Krótkometrażowych Sleepwalkers. Powalczy też o nagrody w Turcji, na 24. Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Istambule, gdzie do sekcji konkursowej dostały się również „Rozmowa” i „Przyjęcie” Macieja Bochniaka. „Tonię i jej dzieci”, a także „Konkurs” oceniać będzie jury konkursu Festiwalu Filmów i Video Kassel Doc, a „Papierowe pudełko” wyświetlone zostanie w pokazie specjalnym obywającego się w Kolonii Festiwalu Filmowego Unlimited Short, obok „Vakhy i Magomeda” Marty Prus.
 
 „Rozmowa” Piotra Sułkowskiego poza wymienionymi już festiwalami zagości także w konkursach włoskiego 20. Festiwalu Filmowego Ozu oraz Exground FilmFest Wiebaden. Co więcej, ma również szansę na nagrodę w sekcji konkursowej 7. Festiwalu Miradasdoc na Teneryfie, do której zakwalifikowały się też „Mój tata Lazaro” Marcina Filipowicza oraz „Pustelnicy”,  „3 dni wolności” i "Argentyńska lekcja".

 Dokument Łukasza Borowskiego będzie miała okazję w listopadzie obejrzeć publiczność aż pięciu festiwali. Poza wspomnianymi już festiwalami Listapad, Cinema Verite i Miradasdoc, „3 dni wolności” spróbuje przekonać do siebie jury konkursowe dwóch hiszpańskich festiwali: Filmets Badalona i X. Międzynarodowego Festiwalu Telewizyjnego Urban-TV poruszającego tematykę życia miejskiego i ekologii. Selekcjonerzy tego festiwalu są wyraźnie zainteresowani polskim punktem widzenia, bo wybrali do konkursu jeszcze cztery inne polskie tytuły: „Hakawati” Marcina Sautera, „Kiedyś będziemy szczęśliwi” Pawła Wysoczańskiego, „Lekarze” Tomasza Wolskiego i „Paparazzi” Piotra Bernasia.

 Polskie filmy dokumentalne mają szanse na zdobycie nagród również w dalekim Meksyku. W sekcji konkursowej festiwalu DOCSDF znalazły się obrazy „Przeżyć Afganistan” Małgorzaty Imielskiej oraz „Niebo” Jana P. Matuszyńskiego. W tegorocznym programie DOCSDF polskim dokumentom poświęcono szczególną uwagę. W programach specjalnych wyświetlone zostaną najlepsze polskie produkcje dokumentalne w historii Krakowskiego Festiwalu Filmowego, a także filmy młodych polskich reżyserów. Także w Meksyku i także w konkursie, tyle że na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Morelia wyświetlony zostanie film Joaquina del Paso i Jana Pawła Trzaski „Sen San Juan”.

 Specjalne programy polskich dokumentów przygotował węgierski Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych o Prawach Człowieka Verzio oraz argentyński 27. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Mar de Plata. W ramach tego pierwszego publiczność będzie miała okazję obejrzeć filmy „Planeta Kirsan” Magdaleny Pięty, „Kołysanka z Phnom Penh” Pawła Kloca i „Koniec lata” Piotra Stasika. Programerzy tego drugiego przewidzieli pokazy filmów „Gwizdek” Grzegorza Zaricznego, "Argentyńska lekcja" Wojciecha Staronia,  „Księżniczka i mur” Małgorzaty Kozery oraz "Whisky z mlekiem" Kacpra Lisowskiego.

 To jeszcze nie wszystkie listopadowe pokazy polskich produkcji. „Getto Gospel” Jakuba Radeja weźmie udział w konkursie 54. Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Krótkometrażowych w Bilbao. Nie można też zapomnieć o niekwestionowanym faworycie festiwalowych selekcjonerów – etiudzie „Co raz zostało zapisane” Martina Ratha. W listopadzie film ten pokazany zostanie na festiwalu Mecal Chile, Festiwalu Filmowym Cornwall w Wielkiej Brytanii, 18. Festiwalu Filmowych Kolkata w Indiach,9. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych Fenaco-Lambayeque w Peru, niemieckim Konstanzer Kurz.Film.Spiele_1.9 oraz ośmiu festiwalach filmowych w Stanach Zjednoczonych.