Full programme of KFF Industry 2024 announced
Top industry representatives from around the world, including selectors from Sundance, Cannes, and the most important international animated and documentary film festivals, will be guests at this year’s 19th KFF Industry – the largest event for the international documentary and animated film community in Poland. As usual, the programme includes workshops, pitches, presentations, networking meetings, and a digital online video library. Next time we organize events focusing on VR production, as well as V4 Co-pro Meetings – co-production meetings for the Visegrad Group countries.
Znamy program tegorocznego KFF Industry – wydarzenia dla branży filmowej organizowanego od blisko dwudziestu lat podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Na przełomie maja i czerwca do Krakowa przyjadą twórcy, producenci i międzynarodowa branża związana z filmem animowanym i dokumentem. KFF Industry to miejsce, gdzie prezentują swoje projekty (na trzech pitchingach), spotykają się z ekspertami, nawiązują nowe kontakty lub szukają finansowania dla swoich produkcji.
Do Krakowa przyjadą selekcjonerzy Sundance, Cannes oraz najważniejszych międzynarodowych festiwali animowanych i dokumentalnych, m.in. IDFA, CPH:DOX, DOK Leipzig, Doclisboa, FIPADOC, Docs Barcelona, Thessaloniki IDFF, Kaboom Animation czy Fest Anca czołowi agenci sprzedaży i dystrybutorzy, przedstawiciele funduszy, stacji TV i producenci z całego świata.
Dla animatorów
Nieodłączną częścią KFF Industry jest Animated in Poland – sekcja programu KFF Industry skupiająca się na filmie animowanym. Obejmuje ona panele dyskusyjne, prezentacje projektów i studiów animacji oraz spotkania indywidualne w formule one-on-one. Części animacyjne zaplanowane są na 27 i 28 maja.
Już w poniedziałek, 27 maja, odbędą się konsultacje i warsztaty technik pitchingowych, które poprowadzi Maarten van Gageldonk, dyrektor programowy Festiwalu Kaboom, największego festiwalu filmów animowanych w Holandii.
Tego samego dnia tradycyjnie odbędzie się Talent Market – spotkanie doświadczonych producentów z młodymi twórcami animacji, przygotowane we współpracy z SPPA – Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji. Scenarzyści, animatorzy, reżyserzy oraz producenci poszukujący koproducenta będą mieli okazję spotkać się z producentami i właścicielami polskich studiów animacji poszukującymi nowych pomysłów i projektów filmowych. Podczas Talent Market odbędą się publiczne prezentacje studiów oraz spotkania indywidualne one-on-one. Talent Market poprzedzi także warsztat “Jakie oprogramowanie warto znać pracując w branży animacji?” przygotowany przez GS Animations. Dzień zakończą KFF Industry Meetings – indywidualne spotkania z programerami festiwali animowanych i krótkometrażowych i światowymi agentami sprzedaży filmów krótkich.
Jednak Animated in Poland to przede wszystkim międzynarodowy pitching. We wtorek, 28 maja, reprezentanci siedmiu projektów animowanych, które zostały wyselekcjonowane do pitchingu, będą mogli zaprezentować filmy, nad którymi pracują, przed międzynarodowymi specjalistami: dystrybutorami, agentami sprzedaży, programerami festiwalowymi oraz reprezentantami instytucji filmowych. Tego samego dnia przedstawiciele projektów będą mieli szansę porozmawiać w ramach indywidualnych spotkań m.in. z selekcjonerami festiwali, agentami sprzedaży, dystrybutorami czy redaktorami zamawiającymi ze stacji telewizyjnych.
Dla dokumentalistów
Program dla dokumentalistów zaplanowany został na drugą część tygodnia. Jednym ze stałych elementów programu KFF Industry są współorganizowane wraz z Fundacją Filmową im. Władysława Ślesickiego warsztaty kończące DOC LAB POLAND – największy w Polsce program skierowany do dokumentalistów. W tym roku uczestnicy będą się przygotowywać do prezentacji podczas pitchingów pod okiem tutorów – wybitnych międzynarodowych specjalistów z dokumentalnej branży filmowej: Rady Šešić – selekcjonerki Sarajevo FF i szefowej Docu Rough Cut Boutique, Petera Jaegera – założyciela jednej z największych na świecie agencji sprzedaży dokumentów Autlook Filmsales oraz firmy konsultingowej Jaeger Creative, Adriek van Nieuwenhuiyzen – szefowej IDFA Industry, Guevary Namer – kuratorki DOK Co Pro Market podczas DOK Leipzig i Ove Rishoj Jensena – przez lata związanego z EDN, obecnie szefa FIPA Industry Forum i własnej firmy konsultingowej Paradiddle Pictures.
Finałem warsztatów będą dwie sesje pitchingowe Docs to Go (środa, 29 maja) oraz Docs to Start (czwartek, 30 maja). Docs to Start to prezentacja polskich projektów w fazie dewelopmentu, a Docs to Go jest prezentacją polskich dokumentów w fazie montażu lub postprodukcji. Każda z nich zakończona będzie spotkaniami indywidualnymi uczestników z ekspertami – potencjalnymi partnerami koprodukcyjnymi, programerami festiwali i agentami sprzedaży. Dodatkowo – po raz kolejny w ramach projektu DOC LAB POLAND & UKRAINE – do polskich twórców dołączą artyści i producenci z Ukrainy. Na obu pitchingach zaprezentowanych zostanie w sumie 22 projektów.
W czwartek, 30 maja, odbędą się prezentacje Meet the Festival Programmers and Sales Agents z udziałem przedstawicieli międzynarodowych dokumentalnych festiwali filmowych i zagranicznych agentów sprzedaży połączone z KFF Industry Meetings – indywidualnymi spotkaniami konsultacyjnymi z zaproszonymi gośćmi. Spotkania skierowane są dla obecnych na festiwalu twórców, producentów czy osób odpowiedzialnych za promocję i dystrybucję, które szukają potencjalnych miejsc na premierę i dalsze pokazy swoich filmów na świecie. Także w czwartek warsztaty skoncentrowane na rozwijaniu umiejętności w zakresie autopromocji i networkingu w branży audiowizualnej poprowadzi Anna E.Dziedzic z Crew United Polska.
Program dla wszystkich zainteresowanych dokumentem dopełnią Master Classy światowej sławy mistrzów kina dokumentalnego Godfrey’a Reggio oraz Jacka Petryckiego – tegorocznych laureatów nagrody Smok Smoków.
Z myślą o producentach szukających zagranicznych partnerów organizowany jest CEDOC – Central European Documentary Co-Production Market: jedyne takie w Polsce indywidualne spotkania koprodukcyjne z międzynarodowymi decydentami branży filmowej oraz zagranicznymi producentami, którzy otwarci są na współpracę z Polską. Spotkania w formule one-on-one i round tables odbędą się w piątek, 31 maja. W tym roku po raz kolejny częścią marketu będzie także V4 Co-Pro Meetings – spotkania koprodukcyjne dla profesjonalistów filmowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ich założeniem jest inicjowanie kontaktów pomiędzy producentami filmowymi i twórcami z regionu w celu nawiązania współpracy w zakresie produkcji filmowej. Uczestnicy V4 Co-Pro Meetings spotkają się również z ukraińskimi producentami by porozmawiać o możliwościach koprodukcyjnych. Uczestnicy spotkań wezmą udział w indywidualnych konsultacjach z zaproszonymi ekspertami reprezentującymi stacje telewizyjne, platformy, firmy producenckie, agencje sprzedażowe. Ważnym punktem tegorocznego wydarzenia będzie dyskusja dotycząca możliwości uruchomienia ‘V4 Film Fund’, wyszehradzkiego funduszu koprodukcyjnego, co było postulatem spotkań producentów z grupy wyszehradzkiej w 2023 roku. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele organizacji producentów oraz instytucji filmowych z Polski, Czech, Słowacji i Węgier.
Po raz kolejny podczas KFF Industry odbędzie się wydarzenie branżowe dotyczące wirtualnej rzeczywistości – KFF VR #2. Wydarzenie, przygotowywane we współpracy z KIPA wraz z Sekcją Nowych Narracji oraz vnLab działającym przy Łódzkiej Szkole Filmowej, skierowane jest do producentów i twórców z obszaru mediów immersyjnych. Podczas tegorocznych paneli twórcy i producenci skupią się na omówieniu kwestii finansowania projektów VR w Polsce, możliwościach dystrybucji na lokalnych i globalnych rynkach oraz strategiach dotarcia do publiczności z innowacyjnymi projektami artystycznymi.
Jak co roku częścią KFF Industry będą Spotkania Filmowców przygotowywane we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich. Tym razem podzielone na dwa wydarzenia. W środę spotkają się dokumentaliści, aby podyskutować o wykorzystywaniu archiwaliów w produkcjach dokumentalnych, a w sobotę animatorzy o najlepszych sposobach na dystrybucję filmów animowanych, wykorzystaniu AI w procesie tworzenia filmów animowanych oraz oczekiwaniu na wprowadzenie tantiem z Internetu. W sobotę także odbędzie się panel prawny dotyczący modeli wynagradzania twórców filmowych przygotowany przez kancelarię prawną Lassota Krawiec.
KFF Industry to także KFF Video Library – cyfrowa wideoteka, w której przez cały festiwalowy tydzień będzie można oglądać najnowsze filmy z całego świata, które szukają dystrybucji kinowej, festiwalowej i telewizyjnej. W tegorocznym katalogu znalazło się ponad 150 filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych, dokładnie wyselekcjonowanych przez naszych partnerów z: Instytut Filmu Dokumentalnego w Pradze, Thessaloniki IDFF, Festival dei Popoli i DOK Leipzig. Co ważne, w KFF Video Library uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć również filmy z programu 64. KFF.
Na filmowców prezentujących swoje projekty na pitchingach Animated in Poland oraz Docs to Start i Docs to Go czekają nagrody ufundowane przez Wytwórnię Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Sound Mind, Crew United Polska, Canal + Polska, MX35, FINA, Multilab KPT, IDFA, FIPADOC, Institute of Documentary Film, DOK Leipzig i Polish Docs PRO. Lauretów poznamy na Gali Nagród Industry, w piątek 31 maja.
Co roku w KFF Industry bierze udział ok. 800 branżowych gości z całego świata. W tym roku także spodziewamy się podobnej liczby międzynarodowych twórców, producentów, ekspertów, konsultantów, agentów sprzedaży, dystrybutorów, przedstawicieli funduszy filmowych, stacji telewizyjnych i festiwali filmowych, którzy przyjadą do Krakowa pod koniec maja. Wydarzenia KFF Industry odbywać się będą w ASP – Akademii Sztuk Pięknych, Pałacu Potockich oraz Krakowskim Parku Technologicznym.
Szczegółowy program KFF Industry oraz pełny harmonogram.
Partnerami KFF Industry 2024 są: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, SPPA – Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, KIPA – Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, KBF – Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, ASP w Krakowie, DAE – Documentary Association of Europe, Institute of Documentary Film, DOK Leipzig , Thessaloniki IDFF, Festival dei Popoli, Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Fixafilm, Sound Mind, Crew United, Lassota Krawiec , VN Lab PWSFTviT
Projekt zrealizowany ze wsparciem finansowym: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych, Visegrad Fund, Stowarzyszenia, Filmowców Polskich oraz Miasta Krakowa
Patroni medialni: Business Doc Europe, Modern Times Review, Film&TV Camera, Magazyn Filmowy SFP, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations
Organizatorem i producentem KFF Industry jest Krakowska Fundacja Filmowa. Wydarzenie odbywa się podczas 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.